1. Tietotekninen ympäristö (TUNI)

Julkaistu

©Juhani Linna, Aulikki Hyrskykari

Tampereen yliopiston tietohallinnon palvelut

Yliopiston tietoteknisestä ympäristöstä eli opiskelijoiden käyttöön tarjottavista laitteista, ohjelmista ja sähköisistä palveluista vastaa Tietohallinto – kirjastopalveluja ja joitakin erityispalveluja luukuunottamatta. Tietohallinnon palveluihin saa yhteyden IT-Helpdeskin kautta. Tärkeimmät näistä palveluista ovat

• Käyttäjätunnukset
  • Kulkukortit
  • Sähköinen tenttipalvelu
  • Moodle
  • Tietokoneluokat
  • Ohjelmistovälitys

Edellä lueteltuihin palveluihin pääset käsiksi intran käsikirjojen kautta (it-palveluihin liittyvä käsikirjakokoelma).

Opiskelijoiden käytössä olevia mikroluokkia löytyy useimmista yliopiston toimitiloista. Keskustakampuksella luokkia löytyy Päätalosta, Pinnistä, Tietopinnistä, Linnasta ja Virrasta, Kaupissa Arvo-rakennuksesta ja Hervannassa Kampusareenalta,  Päärakennuksesta, sekä Sähkö-, Tieto-, Rakennus- ja Konetalosta. Tarkemman luettelon yliopiston tietokoneluokista ja niiden sijainneista löydät intrasta (opetustilojen tietokoneet ja esitystekniikka).

Mikroluokkiin pääsee kulkukortilla, ja kaikkien mikroluokkien koneet ovat tätä kirjoittaessa (elokuu 2019) käytettävissä UTA-tunnuksella eli nk. peruspalvelutunnuksella. Luokkiin pääsee tilojen aukioloaikoina poislukien Tietopinnin luokat ML 1, ML 7 ja ML 8, jotka ovat avoinna 24/7. Joissakin luokissa järjestetään myös opetusta (kuten tällä kurssilla), ja luokkien ulkopuolella näkyviin kalentereihin merkittyinä opetusaikoina ne ovat vain ko. kurssilaisten käytössä.

Tietokoneluokkien koneissa on käyttöjärjestelmänä Windows 10. Kaikki kurssilla käytettävät ohjelmat löytyvät luokkien koneilta – joissakin luokissa on lisäksi käytössä erityisohjelmistoja ja laitteita kuten Adobe PhotoShop ja Matlab sekä skanneri ja sankakuulokkeet. Listat tietokoneluokkien vakio- ja erityisvarustelusta löytyvät intrasta Tietohallinnon sivuilta.

Langattomat verkot

Opiskelijoille on tarjolla yliopiston alueella useita, maksuttomia langattomia verkkoja. Niistä tärkeimmät ovat Eduroam, Roam.fi, Utapac, TUT-verkko, TAMK-GUEST ja TUNI-STAFF . Verkkojen voimakkuus vaihtelee hivenen eri rakennusten välillä, mutta on pääosin hyvä. Toisinaan kirjautumisen voi joutua toistamaan ennen kuin yhteyden saa luotua. Jos langattoman verkon käyttö ei meinaa onnistua, kannattaa katsoa Tietohallinnon FAQ-ohjeet tai ottaa yhteyttä IT-Helpdeskiin.

Keskustakampuksen langattomia verkkoja PinniB-rakennuksessa.

Eduroam on kansainvälinen, turvallinen verkkovierailupalvelu, joka on Suomessa tarjolla lähes jokaisessa korkeakoulussa. Toisin sanoin, voit kirjautua oman kotiorganisaatiosi – eli Tampereen yliopiston – tunnuksilla Eduroamiin kaikkialla missä se on saatavilla. Eduroamiin kirjaudutaan tuni-tunnuksella etunimi.sukunimi@tuni.fi ja tunnuksen salasanalla. Tietohallinto suosittelee käyttämään ensisijaisesti Eduroamia.

Roam.fi on suojattu langaton verkko, jota ylläpitää Suomen avoimien tietojärjestelmien keskus COSS ry. Palveluun kirjaudutaan tuni-tunnuksella etunimi.sukunimi@tuni.fi ja tunnuksen salasanalla.

Yliopiston kirjaston palvelut

Yliopiston kirjasto tarjoaa fyysisten kirjojen lainauspalvelun lisäksi kattavan valikoiman sähköisiä tietokantoja, hakukoneen sekä laajan sanakirjan. Kirjasto tarjoaa koulutusta, jolla perehdyään kirjaston palvelujen ja tiedonhankinnan perusteisiin, mutta oppimateriaali on vapaasti saatavilla kirjaston (vanhoilla) sivuilla. Lisäksi kirjasto tarjoaa kattavan valikoiman muita koulutuksia sekä oppaita tiedonhankintaan ja tarjoamiinsa tietokantoihin ja hakutyökaluihin liittyen (vanhat sivut).